PORTFOLIO

Internationella, nationella, stora och små kampanjer. Snabba, roliga, annorlunda och utmanande uppdrag. Här är ett axplock av personliga favoriter ur min djupa, breda och tunga ”erfarygga”  – kunskap är lätt att bära rakryggad. Hoppas det ger dig en bild av vad jag kan erbjuda dig också.

ROBBANS IDÉ HÅLLER ÄNNU!

2022 hade jag stor nytta av mina olika IHM-utbildningar. Genom en rekommendation fick jag detta tredelade hedersuppdrag för en av Sveriges äldsta bostadsstiftelser.

1.  Ta fram en ny kommunikationsplattform
2.  Skapa en ny och funktionell hemsida
3.  Producera stiftelsens första digitala årsredovisning 

Uppdragsgivare: Robert Dicksons stiftelse
Byrå: Ta Mig På Ordet

Blir du nyfiken? Klicka på bilden – som jag älskar. Skulle kunna vara Robban i egen hög person.

THE ULTIMATE COFFEE TABLE BOOK

What makes a table bend its legs?
A sofa.
What makes a coffee table more attractive and a sofa more inviting?
A coffee table book.
To my knowledge this is the first coffee table book about sofas…

Ett uppdrag jag är tacksam och stolt över är en bok – ingen vanlig bok. Furninova – about sofas” kom till när jag och en gudabenådad art director presenterade en idé för vår kund sofftillverkaren Furninova. Vi tyckte att de behövde en coffee table book. För var ska en coffee table book ligga om inte på bordet framför soffan!

Sagt och gjort. Vi fick fria händer. Hade kul och gjorde tre olika sleeves till boken för att tilltala olika smaker och målgrupper. Och som boken älskades. Den bokstavligen försvann och  stals vilt i Furninovas stora monter under Kölnmässan det året.

Jag vet att den fortfarande ligger på många soffbord likt en chokladask att plocka en pralin ur när suget efter lite avkoppling och njutning kommer över en. Förmodligen för att boken beskriver Furninovas soffor på ett sätt som väcker känslor, upplevelser och habegär. Sen blev det magasin och mängder av helsidesannonser. 

Uppdragsgivare: Benny Nilsson, grundare & vd, Furninova
Byrå: S.O.L Reklambyrå

Här kan du bläddra i boken i ett nytt fönster.

Desire is to want it all. GREED is to take it all.

They are beautiful things. Why should I not LUST after them?

You did wrong. my WRATH should be no surprise.

Hello LAZINESS – the art of doing the least possible.

I’m in a state of EXCESS. But hey, It ́s my choice.

Is it ENVY or does it just look better on me?

Caress me, but don’t mess up my hair. I’m VANITY in person.

LIBRESSE EURO PROMO 2011

THE SEVEN SINS COLLECTION är en stor internationell promotionkampanj för varumärket Libresse. Utifrån de sju dödssynderna skapade sju formgivare design till var sin förvaringsask för Libresse trosskydd. Reklamfilmer och en rad andra enheter på temat ingick också i kampanjen för att ge unga tjejer världen över styrka och trygghet i sin kvinnlighet.

SEVEN DESIGNERS. ONE COPYWRITER!

Det var alltså jag som skrev copyn om de sju synderna som de sju filmerna och askarnas design bygger på. Sällan har varje ord vägts mer på guldvåg. Kollats språkligt och kulturellt. Granskats av jurister. Och fått ok från alla. 

Att styrelseproffset och dåvarande ordförande för Sveriges Marknadsförbund Meg Tiveus, kommenterade kampanjen med orden ”det är den bästa copyn jag någonsin läst” kom som ett oväntat utropstecken.

Uppdragsgivare: Essity
Byrå: Momentum Sverige

BALETTGALOR

Att få producera två stora och unika balettgalor 2019 och 2022 tillsammans med en av Sveriges främsta ballerinor har varit en enda lång glädjeresa. Aldrig hade vi kunnat drömma om så många varnande och avrådande ord. Och så otroligt fina lovord och uppskattning som strömmat mot oss från publik, sponsorer, press, recensenter och alla medverkande. 

Initiativtagare: Johanna Björnson, Hovdansös
Byrå: Ta Mig På Ordet

Se Balettgala 2019

Johanna Björnson och jag hälsar välkommen till Balettgala 2022. Kläder från MaxJenny.

DESIGN UPPÅT VÄGGARNA

Boråstapeter, Borosan, Eco Wallpaper och Cole & Son är tre varumärken med otaliga kollektioner som jag kan tapetsera väggarna med. Här en klassiker ur kollektionen Anno 1905, tillverkad av Boråstapeter för Svenskt Tenn. Design Josef Frank.

Uppdragsgivare: Wallvision/Boråstapeter
Byrå: S.O.L Reklambyrå

BÄRBAR HÅLLBARHET

Kanske har du också burit hem mat i den här kassen? Så fint kan det bli när man är projektledare och får välja både formgivare och copywriter till ICAs första 100 procent återvinningsbara kasse av sockerrör. Har senare sett den som kylkasse hos en av ICAs alla duktiga handlare. Utmärkelse i ICAs egen reklamtävling blev det också.

Uppdragsgivare: ICA Sveriges handlare
Byrå: ICA Reklam

SOM FLICKAN SA: ÄR DET INTE DET ENA, SÅ ...

Det här exemplet visar hur viktigt det är att inte bara sitta vid datorn och förlita sig på kundbriefen, utan faktiskt prova själv. När vi hade fått briefen ville jag testa produkten själv för att se om argumenten höll. Jag jämförde uppdragsgivares produkt med konkurrenternas. Sättet jag gjorde det på, i köket, födde filmidén. För vad kan vara mer talande än ett verkligt bevis? En eloge till produktansvariga som står bakom det tuffa kundlöftet.

Uppdragsgivare: Essity
Byrå: Momentum Sverige

SPA FÖR BILAR

Är det inte läkemedel och banktjänster så handlar det om mössor, kök, försäkringar, mat, förbrukningsartiklar, kärnkraft, hus… eller en biltvätt! Den här annonsen togs fram inför öppnandet av en ny typ av skonsam biltvätt i Borås. Och prisades i Borås tidnings annonstävling.

Uppdragsgivare: Qlean
Byrå: S.O.L Reklambyrå

SM ksm inhouse

DR SOM GÖR SKILLNAD

35 miljoner personligt adresserade utskick. Om året! Som ICAs första crm-copywriter och senare creative director för just denna produktion kan jag allt om kundspecifik marknadsföring – briefer, målgrupper, butiksprofiler, geografiskt läge, handlarpersonligheter, sortiment, säsongsanpassning, copy, layout, mallar, format, produktion, it, tryck… och mycket mer kring hur man bygger relationer och får ”stammisar”.

Uppdragsgivare: Sveriges ICA-handlare
Byrå: ICA Reklam

ABSOLUT HÖGSTA KVALITET

Ett väldigt roligt uppdrag för en fantastisk tapetkollektion från Boråstapeter, som uppfyller de tuffaste kraven för offentlig miljö och sålts världen över ända bort till Kina. Här förenas dessutom tre av mina stora intressen – dans, inredning och copywriting. Så fast det var mitt första uppdrag på byrån har jag sällan känt mig mer säker på min sak att kunna inspirera och skapa köplust.

Uppdragsgivare: Wallvision
Byrå: S.O.L Reklambyrå

FLERA AV ALLA ...

… de fantastiska företag, organisationer och varumärken jag haft förmånen att få jobba för ser du här. Det är det jag värderar högst; att få djupdyka i skiftande branscher och uppdrag med ett utifrån-och-in-perspektiv. Hur unika företagens produkter och tjänster än är så kommer det alltid ner till hur vi människor fungerar, våra behov och drömmar, och hur vi slutligen agerar.

Jag vet hur svårt det är att sätta på sig kundglasögonen när man står mitt uppe i interna utmaningar. Det är då det är så värdefullt att ta in externa ögon med kompetens att se kundens behov utifrån.

Jag älskar att ena dagen utmanas av FMCG, för att nästa dag synliggöra en tjänst eller sätta strategier för hur en soffa känns oemotståndlig för en kräsen målgrupp. Den digitala (r)evolutionen har inte ändrat hur vi människor fungerar, bara påverkat hur vi agerar.

Det jag lär mig från varje uppdrag och bransch tar jag med mig in i nästa jobb – ’cross kitchen’ har gett världen många nya och smakfulla upplevelser. Kommunikation är människans sätt att utvecklas och växa.

PS: Ett av namnen nedan har jag tagit fram – loggan har förändrats flera gånger, men namnet är detsamma, kan du gissa vilket? 

balettgala 2022

Undrar du något? Saknar du något? Har du idéer... synpunkter...? Eller vill du bara se mer?

Det vore kul att få ta del av dina tankar. Slå en signal eller mejla, så hörs vi.

Rulla till toppen